کاربرد یووی در ضدعفونی پرورش ماهی

یو وی یا اشعه ماورای بنفش چیست

فرابنفش یا به اختصار یووی UV، موجی است در گستره امواج الکترومغناطیسی با طول موجی در محدوده ۱۰ تا ۴۰۰ نانومتر که کوتاه‌تر از نور مرئی و بلندتر از پرتو ایکس است. به بیانی دیگر انرژی آن کمتراز پرتو ایکس، ولی بیشتراز نور مرئی است. اشعه UV در نور خورشید موجود است و تقریباً شامل ۱۰٪ از تمام امواج منتشر شده از سطح خورشید می‌شود. این اشعه هم چنین در هنگام جوشکاری قوس الکتریکی منتشر می‌شود. همچنین برای تولید آن از لامپ‌های مخصوصی از جمله لامپ سیاه یا لامپ بخار جیوه استفاده می‌شود.

انواع طیف های فرابنفش و کاربرد آنها چیست

اشعه ماورای بنفش در سه طیف UVA ، UVB و UVC دسته بندی می شود که طول موج A در محدوده ۳۱۵ تا ۴۰۰ نانومتر، B در محدوده ۲۸۰ تا ۳۱۵ نانومتر و C در محدوده ۱۰۰ تا ۲۸۰ نانومتر قرار میگیرد. طول موج کوتاه اشعه فرابنفش (۱۰۰-۲۸۰ UV-C) می‌تواند باکتری‌ها و سایر ارگانیسم های کوچک را منهدم کند. به همین دلیل از UVC برای ضدعفونی آب، مواد خوراکی، تجهیزات پزشکی می‌توان استفاده نمود. از مزیت های استفاده از یو وی میتوان به عدم حساسیت به PH، عدم ایجاد بو و مزه و همچنین زمان کوتاه برای اثر گذاری اشاره کرد.

کاربرد یو وی در پرورش آبزیان

هدف از ضدعفونی در پرورش آبزیان از بین بردن باکتری ، ویروس و تک سلولی ها می باشد.در این حالت لامپ تولید کننده اشعه حتما باید داخل آب قرار داشته و دورترین فاصله از منبع تابش از ۴ سانت تجاوز ننماید. اشعه یووی باعث شکست ساختار DNA تک سلولی ها شده و از فعالیت و تکثیر آنها جلوگیری می کند. یووی همچنین برای ازن زدایی آب در طی مراحل ضدعفونی به عنوان یک راهکار تکمیلی در ضد عفونی و حذف ازن از طریق شکست لایه الکترونی ازن و تبدیل آن به اکسیژن کاربرد دارد.

سازندگان مطرح تجهیزات و قطعات یو وی کدامند

در میان تولید کنندگان لامپ ها و قطعات یو وی می توان از شرکت فیلیپس و اسرام نام برد و از جمله شرکت هایی که به صورت اختصاصی طراحی و تولید سیستم های ضد عفونی UV را انجام می دهند می توان به الترا آکوا اشاره کرد.تجهیزات تولیدی این شرکت ها به لحاظ کیفی جز برترین های جهان بوده و در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار گرفته اند. به عنوان مثال الترا آکوا تجهیزات متنوعی را در حوزه شیلات طراحی و تولید می کند که شامل انواع دستگاه های یو وی لوله ای و کانالی می باشد.

ساختار یو وی چیست و چگونه کار می کند

به صورت کلی یک دستگاه ضدعفونی یو وی در پرورش ماهی تشکیل شده از بدنه در مدل های کانالی و محفظه در مدل های لوله ای ، یک یا چند لامپ یو وی سی (UVC) برای تولید طول موج ۲۵۳ نانومتر ، لوله کوارتز برای حفاظت از لامپ در مقابل عوامل خارجی ، درایو لامپ یو وی که مانند بالاست لامپ مهتابی عمل کرده و کیفیت آن نقش مهمی در طول عمر لامپ دارد و برخی تجهیزات اندازه گیری و حفاظتی که به عنوان تابلو کنترل یو وی شناخته می شوند.
ساختار یو وی چیست و چگونه کار می کند​

چه مواردی باید در خرید دستگاه یو وی رعایت شود

در هنگام خرید دستگاه ضد عفونی یو وی باید دبی یا جریان عبوری از دستگاه و همچنین نوع سیال یا شرایط آب عبوری از دستگاه مورد ملاحظه قرار گیرد.توان اشعه یو وی و نرخ جریان ارتباط مستقیم با هم دارند.نوع لامپ های مصرفی از لحاظ طول عمر ، نوع لوله محافظ لامپ که حتما باید کوارتز باشد و سیستم درایو و کنترل لامپ ها از دیگر مواردی است که باید به آنها دقت کرد. نحوه قرارگیری لامپ ها باید به گونه های باشد تا در مقابل جریان آب مانع نشود و همچنین فاصله دورترین نقطه از لامپ بین ۳ الی ۴ سانتی متر باشد.
موارد حفاظتی در استفاده و کار با دستگاه یووی
با توجه به قدرت اشعه یو وی ، نگاه کردن و قرار گرفتن در معرض اشعه بسیار مضر می باشد.بنابراین هرگز به صورت مستقیم به اشعه یو وی نگاه نکنید و پوست و اعضای بدن را در مقابل آن محافظت کنید.به علت وجود بخار جیوه در ترکیب لامپ ، در صورت شکستن لامپ در محیط بسته نسبت به ترک محل و تهویه محیط اقدام نمایید.همچنین در کار با تجهیزات الکتریکی موارد ایمنی را رعایت فرمایید.
دستگاه ضد عفونی یووی

آیا پرشین آکوا یو وی تولید می کند ؟

در حال حاضر با رعایت کلیه استانداردهای لازم دستگاه های یو وی لوله ای و کانالی را با ظرفیت های مشخص و یا به صورت سفارشی طراحی و تولید می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا