راهنمای انتخاب درام فیلتر

چه عواملی در انتخاب درام فیلتر اثر گذارند :

مهمترین مشخصاتی که در انتخاب یک درام فیلتر پرورش ماهی باید مد نظر داشت عبارتند از دبی عبوری از دستگاه ، سایز چشمه مش مورد نیاز جهت جداسازی ذرات معلق ، مقدار ذرات معلق موجود در آب یا در اصطلاح TSS آب ودر نهایت ابعاد و مشخصات فیزیکی دستگاه که در ادامه به شرح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

دبی یا جریان عبوری از دستگاه

دبی عبوری از دستگاه وابسته به شرایط طراحی سیستم و حجم آب در گردش مزرعه است که تعداد و شکل استخرها ، حجم آب تازه در دسترس ، نوع گونه پرورشی و نوع سیستم هوادهی در استخر ها از عوامل تعیین کننده آن هستند. جریان عبوری معمولا بر اساس لیتر بر ثانیه یا متر مکعب در ساعت بیان می شود. که ظرفیت درام فیلتر نیز باید بر همین اساس و با توجه به سایر مشخصات فیزیکی تعیین شود.
درام فیلتر مدل PA۸-۸۰

سایز چشمه مش مورد استفاده

سایز چشمه مش یا توری مورد استفاده در درام عبارت است از قطر سوراخ های موجود روی توری که ذرات بزرگ تر از آن اجازه عبور پیدا نکرده و یا به عبارتی از آب جدا می­شوند.سایز چشمه در کاربردهای شیلاتی معمولا بر اساس میکرومتر یا میکرون بیان می شوند. سایز چشمه های ۲۰ ، ۴۰ ، ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ میکرون بیشترین کاربرد را در درام فیلترهای مورد استفاده در مزارع پرورش ماهی دارند. باید توجه داشت که هر چه سایز چشمه ریزتری داشته باشیم دبی عبوری از یک دستگاه با ابعاد مشخص کاهش خواهد یافت.به صورت معمول در پرورش ماهی مدار بسته در مزارع تکثیر و تولید بچه ماهی سایز چشمه های ۲۰ تا ۴۰ میکرون و در مزارع پیش پروار تا پروار سایز چشمه های ۶۰ تا ۸۰ میکرون بیشترین کاربرد را دارند. به لحاظ جنس نیز مش ها در دو دسته پلمری (پلی استر و نایلون و پلی آمید) و مش های فلزی استیل و غیر استیل به کار برده می شوند.

مقدار ذرات معلق موجود در آب

این آیتم بیانگر وزن ذرات معلق مخلوط شامل باقیمانده غذا و فضولات ماهی در آب بر اساس میلی گرم در لیتر می باشد. بدیهی است که هر چه این مقدار بالاتر باشد باید در یک دبی مشخص دستگاه بزرگ تری را انتخاب و نصب نمود. در پرورش ماهی معمولا این مقدار در بازه ۱۰ تا ۲۵ میلی گرم در لیتر قرار دارد و جداول دبی عبوری نیز بر اساس همین مقادیر تهیه شده است.
ابعاد و مشخصات فیزیکی
دبی و مش نقش تعیین کننده ای در ابعاد درام فیلتر دارند. اما گاهی محدودیت های ساخت و ساز و محل نصب درام فیلر باید در اولویت قرار گیرد.درام فیلتر های ساخت پرشین آکوا در فریم های با عرض ۱ ، ۱.۵ ، ۲ و ۲.۵ متر تولید میگردند که بسته به ظرفیت آنها دارای طول متفاوتی هستند. دستگاه های فریم ۸۰ با عرض یک متر از ظرفیت ۱۵ لیتر شروع شده و امکان عبور جریان تا ۱۲۰ لیتر در ثانیه را نیز دارند. درام فیلتر های فریم ۱۲۰ با عرض ۱.۵ متر از ظرفیت ۱۵۰ لیتر تا ۲۵۰ لیتر در ثانیه ، درام فیلترهای فریم ۱۶۰ با عرض ۲ متر از ظرفیت ۲۵۰ لیتر تا ۳۵۰ لیتر در ثانیه و دستگاه های فریم۲۰۰ با عرض ۲.۵ متر از ظرفیت ۳۵۰ تا ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه ساخته و تولید می گردند. لذا با توجه به نیاز پروژه و در نظر گرفتن ابعاد محل نصب باید دستگاه مناسب را انتخاب نمود.

جنس بدنه و اجزای درام فیلتر

به صورت معمول به علت کارکرد مداوم در تماس با آب از استیل ضد زنگ گرید­های ۳۰۴ و ۳۱۶ در ساخت درام فیلتر استفاده می شود.گریدهای ۳۰۴ برای آب با شوری تا ۱۲ میلی گرم در لیتر گرید ۳۱۶ برای شوری های بالاتر از ۱۲ میلی گرم در لیتر استفاده می شوند. گرید های بالاتر استیل نیز در موارد آب های اسیدی وجود دارند که در کابرد شیلاتی استفاده نمی شوند.

نحوه نصب مش ها

یکی از موارد مهم در سرویس و نگه داری درام فیلتر مش ها هستند که طول عمر و عملکرد آنها تاثیر زیادی در راندمان و هزینه های نگه داری دستگاه دارد. از جمله مواردی که در هنگام انتخاب و خرید درام فیلتر باید مورد توجه داشت ، قابلیت تعمیر و تعویض آسان مش ها و همچنین نحوه نصب آنها بر روی استوانه درام فیلتر است.ساپورت مناسب مش ها و نصب درست آنها باعث کاهش هزینه های سرویس و نگه داری دستگاه می گردد.
درام فیلتر مدل PA۶-۸۰
موتور و گیربکس
نیروی محرکه چرخش و حرکت درام فیلتر توسط موتور و گیربکس از طرق زنجیر یا تسمه تامین می شود.لذا کیفیت عملکرد موتور و گیربکس نیز در هنگام انتخاب درام فیلتر باید مد نظر قرار گیرد.
خدمات پس از فروش و گارانتی
در نهایت کیفیت ساخت دستگاه را گارانتی و خدمات پس از فروش سازنده آن تعیین می کند.که این امر با مراجعه به نظر مشتریان سابق شرکت سازنده و اخذ تجربه آنها از عملکرد دستگاه و خدمات سازنده آن قابل دسترسی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا